Asbestaffald efter 1. januar 2025

dato

Fra 1. januar 2025 ændres reglerne for håndtering af asbestaffald i Middelfart Kommune. Det bliver obligatorisk at benytte et autoriseret firma til nedtagning af asbesttage, mens hente- og bringeordningen for asbestaffald fortsætter uændret.

Fra starten af 2025 vil det ikke længere være tilladt selv at nedtage asbesttage. I stedet skal et autoriseret firma udføre arbejdet. Byggeaffaldet skal fortsat anmeldes på www.bygningsaffald.dk. Når affaldet er anvist, kan man selv købe asbest-bigbags på genbrugspladsen. Efter nedtagning af taget af et autoriseret firma, er det tilladt selv at bestille afhentning af asbest-bigbags.

Det er fortsat muligt at aflevere op til 50 kg asbest om dagen på genbrugspladsen i Middelfart, men det er vigtigt at huske, at affaldet skal være dobbelt-emballeret. Hente- og bringeordningen for asbestaffald fortsætter uændret i det nye år.

Der er desværre en stigende tendens til, at asbestaffald efterlades i skove og grøftekanter. Det er derfor vigtigt at følge de nye regler og sikre, at affaldet bortskaffes korrekt.


https://middelfart.dk/nyheder/2024/miljo/asbestaffald-efter-1-januar-2025/
Kilde: Middelfart Kommune